maandag 10 december 2012

# 5 Crowdsourcing en Crowdfunding

Crowdsourcing en Crowdfunding

Hmm ja, dit is mogelijk wel wat! Bibliotheek Kennemerwaard kan via haar eigen website aan crowdsourcing heel goed voor projecten doen. Het lijkt mij echter geen goed idee (vanwege de transparantie) om sites/organisaties van derden hiervoor in te schakelen. Deze sites lijken mij beter geschikt voor particulier initiatief dan voor organisaties.
Een voorbeeld van een project wat mij nu in gedachten schiet is het opzetten van themacollecties t.b.v. zorgcentra. Probiblio is (alweer een paar jaar geleden) gestopt met het aanbieden van deze collecties.
Vanuit mijn taak als coördinator voor de Alkmaarse zorgcentra weet ik hoezeer deze themacollecties door de zorgcentra in de regio gemist worden. Het is toch weer een (heel) kwetsbare groep (dementerende ouderen) die de dupe is geworden van bezuinigingen. Ik heb begrepen dat wordt nagedacht over het opstarten van dergelijke collecties, maar zoiets is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kost natuurlijk nogal wat om een behoorlijke collectie op te zetten waar de zorgcentra binnen het Kennemerwaardwerkgebied een beroep op kunnen doen.
Wellicht dat door middel van crowdsourcing Bibliotheek Kennemerwaard een flinke stap in de goede richting kan zetten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten